2022 സെപ്റ്റംബർ 29, വ്യാഴാഴ്‌ച

പൂർവ്വജന്മത്തിലെ കർണ്ണൻ (included)

.        പൂർവ്വജന്മത്തിലെ കർണ്ണൻ                    
ഐതിഹ്യനായകന്മാർപലർക്കുമുണ്ടാം 
കൈതവം തീണ്ടിയ പൂർവ്വജന്മം. 

കർണ്ണനുമുണ്ടായിരുന്നഹോ തന്റെയാ 
പൂർവ്വജന്മത്തിൽ കഥയിതേപോൽ.

ത്രേതായുഗത്തിൽ നടന്നതാണക്കഥാ
തന്തു, അതിന്നും പ്രസക്തമല്ലോ 

ദംബോദ്ഭവ നാമാവായോരു രാക്ഷസൻ
അമ്പേ,യമരത്വം മോഹിച്ചുപോയ്!

ആദിത്യധ്യാനത്തിലായവൻ നിത്യവും,
ആണ്ടുകൾ നീണ്ടുപോയോരു ധ്യാനം!

സൂര്യദേവൻതന്റെ പ്രീതി നേടീട്ടവൻ
സാകൂതമാവശ്യപ്പെട്ടൂ വരം
 
"എന്നെച്ചിരഞ്ജീവിയാക്കിമാറ്റീടണം,
എന്നുമെൻ ജീവൻ നിലനിൽക്കണം".
 
കൂസലില്ലാതവൻ ആവശ്യമോതവേ
കോപം നിയന്ത്രിച്ചു നിന്നു ദേവൻ

അർക്കദേവന്നാകയില്ലാ വരമേകാൻ
ആരും മരിക്കാതിരിക്കില്ലല്ലോ!

ആകില്ല നല്ലകാര്യത്തിനായാവരം
ആവശ്യപ്പെട്ടതെന്നുമറിയാം 

"ചോദിച്ചിടൂ വേറെയെന്തുവേണോങ്കിലും"
ആദിത്യനന്നേരമോതിയല്ലോ.
 
കൗശലക്കാരനാമാരാക്ഷസനുണ്ടോ
കിട്ടിയോരാ യോഗം കൈവിടുവാൻ!

സൂത്രപ്പണിയാലേ കാര്യമൊപ്പിക്കുവാൻ 
സൂര്യനോടായവൻ ചൊല്ലിയല്ലോ
 
രക്ഷാകവചങ്ങൾ ആയിരം തന്നിടൂ, 
രണ്ടുകാര്യങ്ങളുറപ്പാക്കിടൂ

ആയിരം വർഷം തപസ്സനുഷ്ഠിക്കാതെ 
ആരും കവചം മുറിച്ചുകൂടാ.

പ്രാപ്തനാകുന്നവൻ ചട്ട പൊട്ടിക്കവേ 
പ്രാപിച്ചിടവേണം മൃത്യുവിനെ

ആവതില്ലാവരം നൽകാതിരിക്കുവാൻ 
അസ്വസ്ഥനായ് നിന്നുപോയർക്കനും

ഗത്യന്തരമില്ലാതേകീ വരം സൂര്യ-
നത്യന്തമാം ഖിന്നമാനസനായ്.

വിഷ്ണുദേവന്നോടുണർത്തിതൻ സങ്കടം
"വീഴ്ചയുണ്ടാകാതെ രക്ഷിക്കണം"

"വേവലാതി വേണ്ടാ" ആശ്വസിപ്പിച്ചർക്ക-
ദേവനേയും വിഷ്ണു ശാന്തനായി.

"രക്ഷിച്ചിടാം ഭൂമിയേയഥർമ്മത്തിൽനി-ന്നക്ഷോഭ്യനായിക്കഴിഞ്ഞുകൊൾക"

ദംബോദ്ഭവന്നഹങ്കാരമേറീ,ട്ടവൻ
എമ്പാടുമാടുകയായ് സംഹാരം.

തന്നോടെതിർക്കുന്നവരേയൊക്കേയവൻ  
തോൽപ്പിച്ചു കാലപുരിക്കയക്കും 

ആരുമേനേരിട്ടവനെത്തോൽപ്പിക്കുവാൻ
ആകാതെ വന്നിടേയെല്ലാവരും 
 
ഏകീ 'സഹസ്രപ്പടച്ചട്ടയുള്ളവൻ'
എന്നോരുചിതമാം പേരവാന്നായ്.


*******            *******           *******

കാലം കടന്നുപോകേ പോംവഴിയൊന്നും
കാണാതെയക്ഷമരായ് മാനവർ

എന്നിരുന്നാലുമുണ്ടാകാതെ പോയിടാ
എന്തെങ്കിലും പോംവഴിയൊരിക്കൽ

ബ്രഹ്‌മന്റെ മാനസ്സപുത്രനാം ധർമ്മന്റെ 
ഭാര്യയാം മൂർത്തി, ദക്ഷന്റെ പുത്രി,

ദംബോദ്ഭവൻ തന്റെ ശല്യങ്ങളേറിടേ
ദാക്ഷിണ്യമെന്യേ തപസ്സു ചെയ്തു 

രക്ഷകൻ വിഷ്ണുവിൻ പ്രീതിസമ്പാദിച്ചു,
രക്ഷിച്ചിടാമെന്നുറപ്പു നേടി 

ജന്മമേകീയപ്രകാരം തഥാ മൂർത്തി,
ജോഡി നാരായണനും നരന്നും.

കാനനത്തിൽ വസിച്ചീടേയവർ നീല-
കണ്ഠന്റെ ഭക്തരായിട്ടുമാറി 

ഒപ്പം പഠിക്കയായായോധനശാസ്ത്രം
എപ്പോഴുമൊന്നിച്ചവരുണ്ടാകും

എന്തെങ്കിലും ചെയ്യുവാനൊരാൾ ചിന്തിക്കെ,
അന്ത്യമതിന്നു കാണുമപരൻ.

അന്യോന്യവിശ്വാസമേറെയുണ്ടാകയാൽ
എന്നുമവർ ദൃഢബന്ധം കാത്തു.

ആരും നിനയ്ക്കാതെ ദംബോദ്ഭവൻ ചെന്നു 
നാരായണന്മാർ വസിക്കും വനേ 

പോരാട്ടവുമായിട്ടങ്ങവൻ വന്നൊരാ 
നേരം നരൻ തപസ്സ്  ചെയ്കയാലേ

നാരായണന്നുകിട്ടും നരന്റെ തപസ്സ്-
വീര്യവും കൂടെന്നതാണു സത്യം!

നാരായണനേറ്റുമുട്ടീയവനോടായ്
പോരിലാദ്യത്തെക്കവചം പൊട്ടി

വീഴേ സഹസ്രപ്പടച്ചട്ടധാരകൻ
വേവലാതിപൂണ്ടുപോയെന്നാലും 

കിട്ടിയോരാ വരത്തിന്റെ ശക്തിയാലേ
പട്ടുപോയല്ലൊ നാരായണനും 

മുക്കണ്ണനന്നേകിയോരു മൃത്യുഞ്ജയ
മന്ത്രം നാരായണന്നേകി ജീവൻ!

നാരായണന്മാരീവണ്ണം തപസ്സിലും 
പോരിലും പൂകേ സഹസ്രവർഷം

പൊട്ടിവീണുപോയ്ദംബോദ്ഭവന്റെ രണ്ടാം
ചട്ട, വരത്തിൻ ഫലത്തിനാലേ

ഓരോസഹസ്രവർഷത്തിലും തെറ്റാതെ
ഓരോരോചട്ടയെന്ന ക്രമത്തിൽ

തൊള്ളായിരവും തൊണ്ണൂറും തഥായൊമ്പ-
താമത്തെചട്ടയും പൊട്ടിവീഴേ

ദംബോദ്ഭവന്നു തോന്നീയവന്നായിടാ
ദീർഘകാലം ജീവിക്കാനിനിയും

രക്ഷ തേടീയെത്തി വേഗേന തന്റെയാ 
രക്ഷകൻ സൂര്യന്റെ പക്കലവൻ 

ഭക്തനാം ദംബോദ്ഭവന്നെ ത്യജിക്കാന-
ശക്തനായർക്കദേവൻ മാറിടേ

വിട്ടുതന്നീടൂ അവനേയെന്നായ് നരൻ,
വിട്ടുകൊടുത്തില്ല സൂര്യദേവൻ.

ശാപം വിധിച്ചൂ നരൻ സൂര്യദേവനായ്
"ദ്വാപരേ നീ പിറക്കും മർത്യനായ്"

*******             *******           *******

ത്രേതായുഗം തീർന്നതോടെ, ദംബോദ്ഭവൻ
താൽക്കാലികമായി തന്റെ ജീവൻ

കാത്തുരക്ഷിച്ചുവെന്നാകിലും പിന്നാലെ-
യെത്തുമാ, ദ്വാപര കാലഘട്ടേ 

സൂര്യാംശവും പേറി കർണ്ണനെന്നുള്ളോരു
പേരുമായ് കുന്തിതൻ പുത്രനായി,

ദംബോദ്ഭവന്റെയാ ശേഷിച്ചിടും ഏക 
ദീപ്തിയേറുന്ന കവചമാകും,

കാതിലെക്കുണ്ഡലം തന്നെ രക്ഷിക്കുവാൻ 
കൂട്ടുമായ്, ജന്മമെടുത്തു ഭൂവിൽ  

ശാപം ഫലിച്ചീടവേണമല്ലോയേതു
ശക്തിക്കുമാകാ തടുക്കുവാനായ്

വിഷ്ണുദേവൻ സൂര്യനുംതഥാ മൂർത്തിക്കും
വാഗ്ദാനമേകിയതും ഫലിക്കാൻ,

പാരിതിൽ കൃഷ്ണനായും അർജ്ജുനനായും 
നാരായണനും നരനുമെത്തി.

കർണ്ണനെത്തീ കൗരവ പക്ഷത്തെങ്കിലോ 
കൃഷ്ണാർജ്ജുനന്മാർ പിടിച്ചു പക്ഷം

പാണ്ഡവന്മാരോടുമൊപ്പം കുരുക്ഷേത്ര
യുദ്ധേ മുഖാമുഖം ഏറ്റുമുട്ടാൻ.

കർണ്ണനെക്കൊല്ലുവാനർജ്ജുനന്നായിടാ
കാതിലെക്കുണ്ഡലം ചട്ടയല്ലോ 

പാർത്ഥതാതനിന്ദ്രൻ ബാഹ്മണൻ വേഷം പ-
കർന്നിട്ടു കർണ്ണന്നടുത്തു ചെന്നു

ചോദിച്ചു മോദേന "തന്നിടൂ നിന്റെയീ
ചേലെഴും കുണ്ഡലം ദാനമായി"

ദാനശീലൻ കർണ്ണനാകില്ലൊഴിഞ്ഞുമാ-
റാനാ,കവചം കൊടുക്കവേണം

അർക്കനാ കൈതവത്തിൻ സൂചന കിട്ടേ
കർണ്ണന്നു മുന്നറിയിപ്പേകുവാൻ

എത്തീ വിഭാവാസുവാം ബ്രാഹ്മണനായി-
ട്ടെന്നിട്ടു ചൊല്ലിയാ "ദാനം വേണ്ടാ"

തൻപിതാവിന്റെയാ താക്കീത് വകവക്കാ താമകൻ തെറ്റായി സഞ്ചരിച്ചോ?

കർണ്ണന്റെ തീരുമാനത്തിലുണ്ടാകില്ല
കാര്യമാം മാറ്റമതെന്നറിയേ

അസ്വസ്ഥനായിട്ടിതർക്കൻ പറഞ്ഞിതേ
"ആവശ്യപ്പെടുക നീ പകരമായി

ശൂലം തനിക്കോരജയ്യനായീടാ"നെ-
ന്നാലാകൊലാ കർണ്ണന്നത് വാങ്ങുവാൻ 

ഏറെ വാഴ്ത്തപ്പെടാനാഗ്രഹം തോന്നിടേ
ഏകി മുൻപിൻ നോക്കിടാതെ ദാനം

നാരായണന്റേം നരന്റെയും കൈകളാൽ
പോരിലാ ജീവൻ പൊലിയുവാനായ്

വർഷങ്ങളായിരം ആയിരം അപ്പുറം 
തീർപ്പു കല്പിച്ചിരുന്നോരു വിധി

ആർക്കും തടുക്കാനാകാതെ ദംബോദ്ഭവ-
കർണ്ണൻ പൊലിഞ്ഞൂ കുരുക്ഷേത്രയിൽ!


 


hindufaqs.com-nara narayana - krishna arjuna - sarthi


.


Immediately after getting the boon from  Surya, Dambhodbhava started wrecking havoc on people. People were scared  of fighting with him. There was no way of defeating him. Anybody who  stood in his way was crushed by him. People started calling him  Sahasrakavacha [meaning one who has a thousand armours]. It was around  this time that King Daksha [the father of Sati, the first wife of Shiva]  got one of his daughters, Murti married to Dharma – one of the ‘Manas  putras’ of Lord Brahma, the God of Creation

Murti had also heard  of Sahasrakavacha and wanted to put an end to his menace. So she prayed  to Lord Vishnu to come and help the people. Lord Vishnu pleased with her  appeared before her and said
‘I am pleased with your devotion! I  will come and slay Sahasrakavacha! Because you have prayed to me, you  would be the reason for slaying Sahasrakavacha!’.

Murti gave  birth to not one child, but twins- Narayana and Nara. Narayana and Nara  grew up in the ashrama surrounded by the forests. They were great  devotees of Lord Shiva. The two brothers learnt the art of warfare.The  two brothers were inseparable. What one thought the other was always  able to finish. Both of them trusted each other implicitly and never  questioned the other.

As time went on, Sahasrakavacha started  attacking the forest areas surrounding Badrinath, where both Narayana  and Nara were staying. As Nara was meditating, Narayana went and  challenged Sahasrakavacha for a fight. Sahasrakavacha looked at the calm  eyes of Narayana and for the first time since he got his boon, felt  fear building inside him.


Dambhodbhava asking for a voon from Surya Dev | Hindu FAQs

Dambhodbhava


Sahasrakavacha faced the attack of  Narayana and was astounded. He found that Narayana was powerful and had  indeed got a lot of power from the penance of his brother. As the fight  went on, Sahasrakavacha realized that the penance of Nara was giving  Narayana strength. As Sahasrakavacha’s first armour broke he realized  that Nara and Narayana were for all purposes one. They were just two  persons having the same soul. But Sahasrakavacha was not too worried. He  had lost one of his armours. He watched in glee as Narayana dropped  dead, the minute one of his armours broke!

Nara and Narayana | Hindu FAQs
Nara and Narayana

As Narayana fell down  dead, Nara came running towards him. By his years of penance and  pleasing Lord Shiva, he had gained the Maha Mritunjaya mantra – a mantra  which brought back dead to life. Now Nara took the fighting with  Sahasrakavacha while Narayana meditated! After thousand years, Nara  broke another armor and dropped dead while Narayana came back and  revived him. This went on until 999 armors were down. Sahasrakavacha  realized that he could never beat the two brothers and ran away seeking  refuge with Surya. When Nara approached Surya to give him up, Surya did  not since he was protecting his devotee. Nara cursed Surya to be born as  a human for this act and Surya accepted the curse for this devotee.

All  this happened at the end of Treta yuga. Immediately after Surya refused  to part with Sahasrakavacha, the Treta Yuga ended and the Dwapar Yuga  started. To fulfil the promise to destroying Sahasrakavacha, Narayana  and Nara were reborn – this time as Krishna and Arjuna.

Due to  the curse, Dambhodbhava with Surya’s ansh within him was born as Karna,  the eldest son of Kunti! Karna was born with one of armours as a natural  protection, the last one left of Sahasrakavacha.

As Arjuna would  have died if Karna had had the armour, on Krishna’s advise, Indra  [Arjuna’s father] went in disguise and got the last armor of Karna, much  before the war began.
As Karna was actually the monster Dambodbhava  in his previous life, he led a very difficult life to pay for all the  sins committed by him in his past life. But Karna also had Surya, the  Sun God inside him, so Karna was a hero as well! It was Karna’s karma  from his previous life that he had to be with Duryodhana and take part  of the all the evil things he did. But the Surya in him made him brave,  strong, fearless and charitable. It brought him long lasting fame.

Thus after learning the truth about Karna’s previous birth, Pandavas apologised to Kunti and Krishna for lamenting them.


========

As long as you have the beautiful earrings, Arjuna cannot vanquish you in battle, even if Indra himself becomes his arrows.” Karna’s earrings and armour, embellishments that he is born with, make him invincible. His friendship with Duryodhana—founded on the Kaurava prince’s disregard for caste and his subsequent grant of the country of Anga to Karna—ensures that in the eventual war, he will fight from the side of the Kauravas. This pits him in direct conflict with Arjuna, a warrior of matching abilities.

Given Karna’s invincibility, any battle between him and Arjuna is likely to result in the latter’s defeat. Indra, the king of gods and Arjuna’s father, cannot let that happen. He plans to approach Karna in a brahman’s disguise and ask him for his earrings and armour. Karna’s reputation as a generous donator is something that is well-established, and Indra is convinced that in order to protect that reputation, Karna will make the donation even if it is against his interests. But Karna, we must remember, is also the son of a god (although he doesn’t know it yet).

Karna’s father Surya (the sun god) gets to know of Indra’s plan, and approaches Karna as a brahman named Vibhavasu, to warn him of Indra’s impending visit. But Vibhavasu’s words have the opposite effect on Karna. Instead of alerting him to his self-interest and making him think of tactics to avert Indra’s request, Karna’s head is filled with ideas of fame and glory. “I desire for fame in this world. The famous one attains heaven,” Karna says, convinced that his grant of his boons to Indra will become the ultimate testament to his donating spirit.

Vibhavasu then advises Karna to make the donation a conditional one, to ask Indra ‘for an invincible spear that will destroy all [his] enemies.’ When Indra eventually comes, Karna indeed asks for an ‘invincible shakti that kills large numbers of enemies on the field of battle’. Indra grants the shakti to Karna on a single-use basis, which is to say that Karna is allowed to use it to decimate any one army completely, after which the shakti is to return to Indra’s hand. Karna specifies that if it comes to single use, he would like it to be used on a single person (Arjuna) only. Hearing that, Indra informs

Karna that Arjuna’s welfare is guarded by none other than Lord Vishnu, though this information does not really daunt Karna from his designs. Eventually, they agree that Karna can use the shakti whenever he is faced with supreme danger.

After the agreement on the shakti is arrived at, Karna begins to cut the armour and earrings off his body, a process which—he is convinced by Indra—shall leave no lasting scar. Nevertheless, as he cuts himself, celestial drums begin to beat and cosmic creatures roar. This lament is the epic’s way of telling us that a great deception, one which will inevitably lead to tragedy, has taken place



Dambhodbhava asking for a voon from Surya Dev | Hindu FAQs
Dambhodbhava asking for a boon from Surya Dev


അഭിപ്രായങ്ങളൊന്നുമില്ല:

ഒരു അഭിപ്രായം പോസ്റ്റ് ചെയ്യൂ